Herren sagde til Abram: "Forlad dit land og din slægt og din fars hus, og drag til det land, jeg vil vise dig." (1. Mos. 12,1)

fredag den 22. juni 2012

Hvor forfriskende en kop kaffe egentlig kan være..

KAFFE… I mit hoved dukker der næsten kun gode associationer op, når nogle nævner det ord. Jeg tænker på forventningens glæde, når jeg hører den gurglende lyd af en kaffekande, der nænsomt bliver tømt ned i en kaffekop. Jeg tænker på den forfriskende og lækre første slurk af koppen, som forløser glæden ved endelig at kunne nyde kaffen. Og til sidst tænker jeg på den opkvikkende friskhed man har, når man når til koppens tomme bund igen. Men hvor i alverden er det så lige jeg vil hen, men min tilsyneladende store passionistiske beskrivelse af en kop kaffe?

Hernede er mange venskaber og relationer opbygget af, at man deler liv over en kop kaffe. Enten kan der tikke en besked ind med: ”Kan du være sammen med mig nu?”. Det resulterer, ikke alt for sjældent i, at man mødes inde på en café på ”walking street”, mens man kigger på alle de gående mennesker og får kigget hinanden i øjnene og delt liv og tro. Andre gange kommer Tanja og jeg bare på besøg hos nogle. Det er langt fra altid planlagt, men det er den dejlige montenegrinske måde at gøre tingene på. Man står op om morgene og spørger sig selv: ”Hvem kunne jeg så godt tænke mig at se i dag”, og så tager man hen til vedkommende. I Danmark skal jeg ofte planlægge flere uger før, om jeg har lyst til at tage på café med et menneske, for ellers så har ingen af os tid. Men hvordan kan jeg egentlig vide, om jeg har lyst til at være sammen med et bestemt menneske og gå på café flere uger før, det overhovedet er muligt at ses? Når man sådan kommer på uanmeldt besøg, kan man jo ikke vide, om der er nogle hjemme, men det er sommer, og mange har allerede afsluttet skoleåret, mens andre tager et par dage fri fra arbejde, hvis de overhovedet har et, for arbejdsløsheden i Niksic er stor. Man banker pænt på døren, mens man går ind af den og råber ”Chao” (den montenegrinske måde at sige goddag til venner på). Man bliver budt ind i stuen og et af de første spørgsmål man får er, hvordan man vil have sin kop tyrkiske kaffe. Skal den være sød, almindelig eller uden sukker. Imens kaffen så bliver tilberedt får man lige et glas sok (saftevand) at slukke tørsten på i varmen. Og nu kan snakken så begynde! Igen handler det ofte om at dele liv, og når man deler liv kommer man så også til at dele tro og livsopfattelse. Det at jeg tager mig tid til at lytte på et andet menneske og helt seriøst spørge til vedkommendes liv, det er noget, som gør i en forskel. At en person kan føle sig set af nogle, det kan åbne fantastiske muligheder for at knytte venskabsbånd. Og det allermest fantastiske er, at jeg jo får den samme oplevelse, fordi jeg også bliver sat i en situation, hvor jeg skal reflektere over det liv, som jeg lever og forholde mig til min egen tro og tillid til Gud. Det er virkelig en forfriskning i mit liv, og det at være her giver virkelig et pusterum fra det liv, som jeg har derhjemme. Jeg får stoppet op, og set det hele lidt på afstand og det kan tit sætte tingene i et andet og måske endda dybere perspektiv. Men det er det samme, som jeg er her får at give mine brødre og søstre i kirken og på studiestederne – en mulighed for at få stoppet op og tænkt lidt over tingene og give dem tid til at reflektere over deres liv.  Nogle gange er det rart at kunne snakke med én person om sit liv, som ikke er en del af sit normale hverdagsliv. Et menneske som kan se tingene lidt udefra. Og det er det, som Tanja og jeg kan. Og folk ved, at vi ikke siger det, som de fortæller os videre til nogle. Samtidig så kan det godt være noget ensomt at være kristen i Montenegro. Ud af 700.000 indbyggere i landet er 150 kristne, og kirken bliver betragtet som en sekt. Men jeg håber, at jeg kan være med til at opmuntre og glæde mine søstre og brødre i kirken. At hjælpe dem med at tænke i nye idéer, svare på spørgsmål fra deres ikke-kristne venner, fortælle at de gør det virkelig godt, og at jeg synes, de er stærke og til sidst men ikke mindst bede for dem og sammen med dem.

Og det er en ny udfordrende drejning som tingene har taget. Det morsomme er, at et par dage før vi tog herned, mødtes vi og snakkede lidt om vores idéer for denne sommer. På et tidspunkt i samtalen kiggede Tanja og jeg på hinanden, og så måtte vi en smule grinende indrømme, at vi begge havde fået lagt bøn på vores hjerte for denne sommer. Det er til tider grænseoverskridende at skulle bede et menneske om lov, til at man må bede for det. Men samtidig giver det mig en hvile i, at selvom at jeg ikke føler, at jeg kan gøre det helt store i en given situation, så kan jeg ligge det over til Gud, Han har styr på det, og Han kan hjælpe i selv den situation, som ser mest håbløs ud. Det er dejligt befriende. Samtidig bliver jeg også mindet om, at det ikke er mig som skal udvikle mirakler eller mig, der skal gøre folk kristne, det er Gud. Jeg skal ”bare” stille mig som et værktøj for Ham, og give Ham lov til at lede mig hvorhen Han synes, at jeg skal være. Det er så befriende og samtidig vildt at mærke at det faktisk sker.  Det er også et kæmpe privilegium, at vores venner i kirken begynder at spørge os om, at bede for nogle ting eller situationer i deres liv på eget initiativ. Det kan bare lige være en SMS, der tikker ind. Det er så fedt at blive brugt på den måde!

Tænk lige over, hvor forfriskende en kop kaffe egentlig kan være…

Ingen kommentarer:

Send en kommentar