Herren sagde til Abram: "Forlad dit land og din slægt og din fars hus, og drag til det land, jeg vil vise dig." (1. Mos. 12,1)

lørdag den 11. juni 2011

En masse nye indtryk og tanker!

Det ved at være en lille uge siden, at jeg landede i Podgorica – hovedstaden i Montenegro. Det føles som måneder siden, at jeg ankom, da det fra starten af føles som det mest naturlige sted for mig at være. Det er her jeg hører hjemme i de næste 1,5 måned, og det er en følelse, der er meget svær at beskrive, men som jeg er dybt taknemmelig for.

Den første dag brugte jeg mest på at finde mig til rette. Vi bor hos et amerikansk præstepar fra den lille evangeliske menighed i Nikšić på 25 medlemmer, Vicki og Stan, som har et kæmpe hus. Det er dejligt, at de vil åbne deres hjem for os. De er meget hjælpsomme og åbne, og det er nemt at finde sig til rette i deres hus.

Og hvad går mit arbejde så i ud på? Det er ret svært at beskrive, men jeg vil gøre et forsøg alligevel. Vi skal arbejde med unge kvindelige studerende i samarbejde med Danjiel, som er ansat af KFS (Kristelig Forening for Studerende) i Danmark, udover det skal vi arbejde med teenagere, som er tilknyttet kirken i Nikšić. Det vil sige, at meget af vores arbejde går ud på at skabe relationer til de unge mennesker. Det handler om, at bruge tid sammen med dem, lytte på dem og forhåbentlig lede dem tættere på Jesus. Udover det er der nogle faste ting i vores ugeprogram såsom bible study, prayer meeting, conversation club og teen meeting (læs sidst i bloggen, hvis du vil have uddybet, hvad de forskellige ting går ud på). Vi har også tænkt på at lave nogle forskellige events, hvor vi vil forsøge at rykke de unge mennesker tættere sammen. Allerede nu har vi planlagt en ”danish dinner” aften, hvor vi har inviteret på en dansk middag, hvor vi vil lave nogle sjove aktiviteter bagefter. Da der ikke er så mange kristne unge i Montenegro, kan man ikke dele aktiviteterne op, som vi gør det i Danmark. Det kan sagtens være de samme mennesker, som møder op til aktiviteterne for de studerende - og for teenagerne. Men forhåbentlig får det de unge kristne til at få et endnu tættere og stærkere fællesskab med hinanden.

Indtil videre har jeg mødt en masse mennesker. Bl.a. var vi på besøg på kollegiet, der er tilknyttet universitetet. Det endte med at vi sad på et meget kollegieværelse i 4,5 time, hvor mange forskellige mennesker kom ind bare lige for at hilse på. Efter de mange timer havde vi været i kontakt med ca. 20 unge kvinder, og de relationer kan vi bygge videre på, mens vi er her. Jeg har været med til de forskellige ting, som er knyttet til vores ugeprogram. Her har jeg både mødt nogle af teenagerne og nogle flere unge mennesker. Jeg har været på private besøg, hvor jeg har besøgt enkeltpersoner og jeg har også været på en tur til Kotor, hvor der er en virkelig smuk natur, som tog pusten væk fra mig. En smuk bugt med to øer i midten omringet af de flotteste bjerge fik mig til at føle mig lille, men samtidig fik jeg et billede af, hvor smuk skaberværket kan være, og så bliver jeg fyldt af en glæde af bare at være til.

Som man måske allerede kan fornemme, bygger vores hverdag meget på spontanitet og impulsivitet, men det er fedt at tage tingene skridt for skridt. Det gør det så meget desto mere spændende at stå op om morgenen og bare ligge sin dag i Guds hænder. Jeg føler mig meget privilegeret, fordi mennesker allerede har givet mig en lille mulighed for at få et indblik i deres hverdag og liv, og jeg håber, at de vil vise mig endnu mere i fremtiden.      

Bible study:

Vi mødes hjemme hos Danjiel og hans kone Martina, hvor vi diskutere et stykke fra Bibelen. Her kan man i et lille fællesskab få lov til at stille skeptiske spørgsmål til Bibelen og forhåbentlig også få svar på nogle af dem. Det er fedt at have et konkret sted, hvor samtalen bygger på, at man slår op på et stykke i Bibelen og diskutere ud fra det, da mange af vores andre aktiviteter bygger på at snakke om større eller mindre ting i tilværelsen, som så forhåbentlig også på et eller andet tidspunkt skulle komme til at handle om kristendommen. Ellers er der også bare plads til at hyggesnakke og at have det sjovt og derigennem måske få nye venner eller få en større tillid til hinanden.

Prayer meeting:

Det foregår i kirkens lokaler. Først diskuterer man den forrige søndags tekster, da der kan være dukket et spørgsmål – eller nye tanker op i løbet af de dage, der er gået, siden gudstjenesten blev holdt. Bagefter fortæller man lidt om, hvad der foregår i ens liv og i samme ombæring bliver kirkens fremtidige aktiviteter nævnt. Til slut holder man bedemøde, hvor der bliver bedt omkring nogle af de forskellige ting, der har været snakket om i løbet af aftenen.

Conversation club:

Man mødes på universitets café. Her er det meningen at man skal komme i dialog med de studerende gennem muligheden for at forbedre sit engelske gennem det at snakke med et andet menneske. Det er fedt, at man har muligheden for bare at hygge sig over en kop kaffe og snakke lidt om, hvad der fylder i ens liv lige nu.  

Teen meeting:

Det kan foregå lidt forskellige steder, men oftest i kirkens lokaler. Her mødes kirkens teenagere til hygge og andagt en gang om ugen.   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar